понедельник, 8 сентября 2014 г.

ՆՈՐ ԳԻՐՔ


Ի ԼՈՒՐ ԵՎ Ի ՏԵՍ

Վաչագան Ա. Սարգսյան. Ի լուր և ի տես: Հրապարակախոսական մանրապատումներ, հոդվածներ, երգիծապատումներ. – Եր.: «9-րդ հրաշալիք», 2014.– 412 էջ:

Գրքում զետեղված են հեղինակի` հանրապետական մամուլում 1974–2014 թվականներին տպագրված, հանրային բազմաշերտ կյանքի ամենատարբեր ոլորտներին վերաբերող հրապարակախոսական մանրապատումները, հոդվածները, երգիծապատումները:
Նախատեսված է ընթերցողների լայն շրջանակի համար:


ՄՇՏԱՐԹՈՒՆ ԺԱՄԱՊԱՀ
«Եվ գոհությամբ ընդգծեմ, որ եղածը զտարյուն, անխառն հրապարակախոսություն է»: «Առանձնակի չափ ու թափ են ներկայացնում մայրենի լեզվի անաղարտությանը, լեզվական վթար-աղետների ներկայացմանը նվիրված հոդվածները. որոնցով հեղինակը հանդես է գալիս որպես մեր լեզվի մաքրության ջատագով և մշտարթուն ժամապահ»: «Ամենադրվատելին այն է, որ Վ. Ա. Սարգսյանը կենտրոնացել է ժանրի «բարձրագույն պիլոտաժի»` հրապարակախոսական մանրապատումի վրա. ժլատ տողերով, սեղմ ծավալի մեջ ամփոփել միտքը, ասելիքը, ներազդումը, թեմայի սպառումը»:
Մեջբերում Վաչագան Ա. Սարգսյանի «Օրը` ինչպես տեսա» գրքի մասին հրապարակախոս, գրող, թարգմանիչ Արմեն Հովհաննիսյանի գրախոսությունից: «Ազգ», 9 ապրիլի, 2009 թ.


ԽԱՂԱՂ ՇԱՌԱՉ«Ի ԼՈՒՐ ԵՎ Ի ՏԵՍ». սա գիրք չէ, սա տուն է, Վաչագան Ա. Սարգսյանի կառուցած բազմաթիվ տներից մեկը, չեմ ասի` ամենալավը, որովհետև լավից լավն է լինում: Բայց ասում եմ` մեր ժամանակներին վայել գիրք-տուն է: Վստահորեն ձեզ ասում եմ` համեցեք, մտեք այդ տունը այնպես, ինչպես կմտնեք ձեր հայրական օջախը:
Կարդալով քառասուն տարվա հունձքի այս մատյանը, զգում ենք, թե կյանքի բոլոր էջերում ի՜նչ արթուն միտք ու աչք ունենք` հանձին հեղինակի, որը որպես հայ մարդ ցանկանում է, որ իր տուն-երկիրը հզոր լինի, խեղճ չլինի, որ հայը հային վայել գործ անի, որ շատանա սերը Հայաստանում, որ պահի պահպանի իր բնություն-բնավորությունը, շենացնի երկիրը, դպրոցը դպրոց լինի, բանակը` բանակ, իշխանավորները թափառական ցեղերի խաներ չհիշեցնեն իրենց վարք ու բարքով:
Ես բացում եմ էս գիրք-տան դուռը, ներս մտնենք, վայելենք ու մտորենք երկար:
ՀՐԱՉՕ (Հրաչյա Մաթևոսյան)

пятница, 4 июля 2014 г.

«Արարատից թե մի քայլ էլ իջնեք ցած…»


2013 թ. հոկտեմբերին «9-րդ հրաշալիքը» հրապարակեց Հովհաննես Շիրազի` արարատցիներին նվիրված բանաստեղծությունը: Այդ հրապարակման վերաբերյալ Միացյալ Նահանգների Նյու Ջերսի քաղաքից ստացել ենք մի ուշագրավ արձագանք, որը ներկայացնում ենք ձեր ուշադրությանը:

«Արարատցինե՛ր, եթե Արարատից մի քայլ էլ ցած իջնեք, ձեզ չեն ների ոչ Մասիսը, ոչ հայ ազգը, ոչ էլ Աստված»:
Այսպես էր գրված այն պաստառի վրա, որը պարզել էին հայերը հոկտեմբերի 10-ին Մոսկվայի Լենինի անվան կենտրոնական մարզադաշտում:


Սա 1973-ին տպագրվել է Թեհրանի «Ալիք» օրաթերթում: Խոսքս այն պաստառի մասին է, որ հայերը պարզել էին «Արարատ»–«Դինամո» (Կիև) խաղի ժամանակ Մոսկվայում:
Այն մտահղացել է հայրս` ինքնագործ արվեստի համամիութենական և հանրապետական փառատոների բազմակի դափնեկիր, Շիրազի գործերի լավագույն մեկնաբան, իր իսկ` Շիրազի խոսքերով (գրավոր)` «իմ գրական ռադիո», իր ժամանակին շատ-շատ հայտնի, բոլորի կողմից սիրված, շատերի կողմից էլ այսօր մոռացված, իսկապես վաստակավոր արտիստ` բառի իսկական իմաստով և իր տեսակի մեջ անկրկնելի ասմունքող ԳԱՌՆԻԿ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԸ:

Այս լուսանկարը կարող է պատմական համարվել: Առավոտ ժամը տասից տասներկուսի արանքում այս մարդկանց կարելի էր գտնել այստեղ` «Արմենիա» հյուրանոցի ռեստորանում, որ հայտնի էր որպես նրանց և էլի մի քանի ուրիշների հանդիպման վայր, հավաքատեղի: Լուսանկարում արձանագրված է այն օրերից մեկը, որ այս մարդկանց կյանքում հաճախ էր պատահում: Նրանք այստեղ նախաճաշում էին: Նկարը ֆրանսահայ լուսանկարիչ Մանուկ (Կլոդ) Ադամյանինն է, որը բացի այս լուսանկարից նույն օրը արել է ևս երեք դիմանկար` Շիրազի, Դաշտենցի և հորս դիմանկարները, որոնք նույնպես ինձ մոտ են: Լուսանկարում ձախից աջ (կանգնած)` առաջին մարդու անունը չգիտեմ, միայն այսպիսի բան եմ հիշում, որ պարզապես երկրպագուներից է, որ ցանկացել է հետները նկարվել: Հաջորդը` բերետով, ռեժիսոր, արվեստի վաստակավոր գործիչ Արտաշես Հովսեփյանը: Երրորդը գրականագետ Գարեգին Հովսեփյանն է: Չորրորդը` Հովհաննես Շիրազը: Հինգերորդը` Խաչիկ Դաշտենցը: Ձախ կողմում (նստած)` հայոց լեզվի պրոֆեսոր Ճուղուրյանն է և աջ կողմում հայրս է` Գառնիկ Հովհաննիսյանը.– հեղ.:

Հորս մասին հետագայում առանձին կգրեմ, միայն ասեմ, որ տարիներ առաջ Շիրազը հորս է տալիս իր յոթ որդիների հետ իրենց կոտրված բազմոցին նստած հայտնի նկարը հետևյալ մակագրությամբ. «Հայաստանի անիծյալ ռադիո կոչվածն այս էլ տասնյոթ տարի է ինձ արգելել է իր բեմը, այն պատճառով որ… Դու, սիրելի Գառնիկ, երկար ժամանակ է իմ գրական ռադիոն եղար և ես... Հովհաննես Շիրազ, 1977 թ.»:
Հիմա պաստառի պատմությունը:
Հայրս, որ ֆուտբոլի շատ մեծ երկրպագու չէր (երկրպագու էր դառնում այն ժամանակ, երբ բանը հասնում էր ազգային հպարտության), պատրաստվում էր գնալու Մոսկվա հատկապես այդ խաղին` ԽՍՀՄ ֆուտբոլի գավաթի 1973 թվականի եզրափակիչ` Երևանի «Արարատ» և Կիևի «Դինամո» թիմերի հանդիպմանը ներկա լինելու: Եվ մոտ մի տասնյակ համակիրներ էլ հետն էր տանելու:
Բոլորս տանն էինք, երբ վերցրեց հեռախոսը և զանգեց Շիրազին, թե գիտես ինչ, այսպես ու այսպես, գնում եմ Մոսկվա, մի երկտող գրիր, ուզում եմ մի 30-մետրանոց պաստառի վրա մեծացնել և բացել Մոսկվայի ստադիոնում: Շիրազն էլ թե. «Հա՜, Գառնի՛կ ջան, ընչի չէ, հինգ րոպե հետո զանգե, թելադրեմ…»: Նրանք շատ մտերիմ էին:
Հինգ րոպե հետո ինքն է զանգում. «Գրելու բան ունի՞ս… գրե՛.
«Արարատցի՛ք, Արարատից թե մի քայլ էլ իջնեք ցած,
Ձեզ չի ների ո՛չ Մասիսը, ո՛չ հայ ազգը, ո՛չ Աստված»:
– Շիրա՛զ ջան, քիչըմ երգար է:
– Տո աղվե՛ս, երեսուն մետըրնոց չուզի՞ր, վանկերը հաշվե՛. ուղիղ երսուն հատ են, ամեն մեկը մետըրիմ վրա գրե՛…
Գառնիկն իրենց հիմնարկի նկարչին 30-մետրանոց պաստառի վրա գրել է տալիս երկտողը, որ պաստառի ամբողջ երկարությամբ դառնում է մի տող, փաթաթում, դնում է ճամպրուկի մեջ և մեկնում Մոսկվա: Խաղի ժամանակ պաստառը պարզում են առնվազն վեց-յոթ անգամ (մի մոռացեք` տասը հոգի էլ հետն էր տարել), իսկ հաղթանակից հետո էլ ծածանելով դուրս են գալիս ստադիոնից: Դրանից հետո մոտ մի շաբաթ էլ այդ պաստառը կախված էր երրորդ հարկի մեր բնակարանի լվացքի պարանից, որ ձգվում էր ամբողջ բակի լայնությամբ` ի ցույց յոթանասուներկու ընտանիք ունեցող երկու շենքերի բնակիչների:
Ի՜նչ պատահականություն. ես բոլորովին ուրիշ բան էի փնտրում համացանցում և շատ նկարների մեջ տեսա Շիրազի նկարը, սեղմեցի և հայտնվեցի ձեր կայքում, որտեղ էլ ծանոթացա «Ալիք» թերթի հոդվածին: Վստահ եմ` նկատում եք թերթում տպված երկտողի և բնօրինակի տարբերությունը: Շնորհակալ եմ թերթին, որ տարիների խորքից ներկա բերեց մի բան, որ եթե չլիներ այս դիպվածը, չպիտի հիշվեր:
 






ՎԱՐԴԱՆ ԳԱՌՆԻԿԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ
Նյու Ջերսի, ԱՄՆ

вторник, 18 марта 2014 г.

ԱՐԱ ՇԻՐԱԶ. «Կյանքը արվեստ է»


Կյանքից հեռացել է քանդակագործ, ՀՀ ժողովրդական նկարիչ ԱՐԱ ՇԻՐԱԶԸ: Ձեր ուշադրությանն ենք ներկայացնում 2005 թվականին «9-րդ հրաշալիքում» տպագրված հարցազրույցը նրա հետ:

«Ռուսերենով ուղեկցվող խնջույքներում ես Չարենց էի արտասանում»


«Իմ գործերի կողքով անցնելիս հետաքրքիր մի զգացողություն եմ ունենում: Դրանք այլևս իմը չեն, այլ ժողովրդինը»,- ասում է քանդակագործ ԱՐԱ ՇԻՐԱԶԸ:
Այս տարի ամռանը Երևան քաղաքում իր տեղը զբաղեցրեց մեծ բանաստեղծի՝ Հովհաննես Շիրազի հուշարձանը: Մեր քաղաքը վաղուց էր սպասում դրան: Արձանի հեղինակը բանաստեղծի որդին է՝ Արա Շիրազը: Հովհաննես Շիրազի հուշարձանի բացումը տեղի ունեցավ նաև Գյումրիում, մի փոքր ավելի ուշ` սեպտեմբերի 24-ին, երբ գյումրեցիները նշում էին իրենց քաղաքի օրը:


– Հովհաննես Շիրազը միայն իմ հայրը չէ, նա հայ ազգի գագաթներից մեկն է: Արձանի նախանմուշը ես վաղուց ունեի: Առաջարկն անսպասելի էր: Մալաթիա-Սեբաստիա համայնքի ղեկավար Աղվան Գրիգորյանը ինձ հրավիրեց և խնդրեց ընդառաջել համայնքի բնակիչների խնդրանքին ու մեծ բանաստեղծի հուշարձանը կանգնեցնել իրենց համայնքում: Կառուցմանն աջակցեցին «Հանրապետական» կուսակցությունը և վարչապետ Անդրանիկ Մարգարյանը:
– Այն հուշարձանը, որ տեղադրված է Մալաթիա-Սեբաստիա համայնքում, դեմքով նայում է մեծ զորավարի՝ Անդրանիկի հուշարձանին, իսկ հետևում եկեղեցին է: Սա ինչ-որ խորհուրդ ունի՞ իր մեջ:
– Իհարկե, և խորհուրդները շատ են: Եկեղեցին վկան է մեր պատմության, իսկ այն փոքր ժայռաբեկորը խորհըրդանշում է Հայաստանը, ուր փոքր ուրվագծով պատկերված է նաև Մասիսը: Գաղափարները նույնպես շատ են: Փորձել եմ ընդգծել շիրազյան համարձակությունը, ազատության տենչը, նրա մտքերը և ոգին:
– Հե՞շտ է լինել Շիրազի որդին և ունենալ մայր, որը մայրն է ողջ Հայաստանի:
– Տարիների ընթացքում հասկացա, որ ոչ, հեշտ չէ: Եթե ինչ-որ մեկը չէր սիրում Շիրազին, չէր սիրում և ինձ, և ընդհակառակը, եթե սիրում են նրան, սիրում են և ինձ… Իմ ձեռք բերած ինչ-ինչ փոքր հաջողությունները վերագրվում են ծնողներիս:
– Բայց չէ՞ որ գեները մեծ դեր են խաղում:
– Դեմ չեմ, բայց անմիջական փոխանցումը կասկածելի է: Ես ավելի շուտ տատիս, պապիս գեներն եմ ժառանգել, քան հորս ու մորս: Բանաստեղծ հայրս բոստանչի Թադևոսի որդին էր:
– Գուցե նրա ընդունակությունները պարզապես չե՞ն բացահայտվել:
– Այ հենց դա եմ ուզում ասել: Գեները թաքնված են ժողովրդի մեջ: Եվ այն, ինչ դու ունես, ժողովրդի հարստությունն է:
– Հրաշքները շատ են: Հրաշալիքները՝ 7-ը: Ո՞րն է Ձեզ համար 8-րդ հրաշալիքը:
– Մասիս սարը. մի՞թե հայի համար կարող է լինել ավելի մեծ հրաշք:
– Շիրազը հայրենապաշտ էր: Նրա վերաբերմունքը Մասիսի հանդեպ, մոր, հայրենիքի, կարելի՞ է ասել, որ անցել է Ձեզ:
– Ես պոետ չեմ և այդպիսի առանձին բաժիններ իմ արվեստում չկան: Բայց այդ ամենը խտացված է մի ընդհանուր գաղափարի տակ՝ Արարատի: Այն և՛ մայր է, և՛ հայրենիք, և՛ ներկա, և՛ ապագա:
– Ի՞նչ խորհուրդ ունի կավը: Ինչո՞ւ շատ արձանագործներ նախընտրում են կավը:
– Կավը հողի խորհրդանիշն է: Հողը՝ մարդկության ամենաճիշտ, ամենաստույգ խորհրդապատկերն է: Աստվածաշունչն ասում է՝ հող էիր, հող դարձար… Քանդակներ են ստեղծում մարմարից, բրոնզից, փայտից, անգամ թղթից… Սակայն կավի հետ շփումը մի ուրիշ պատրանք է ստեղծում: Բրուտագործությունը, որ արձանագործությունից էլ առաջ է եղել, չէ՞ որ զուտ կենցաղային առարկաների ստեղծում չէր, այլ անմիջական շփումն էր, կապը իր և մայր հողի հետ:
– «Արվեստն արվեստի համար» սկզբունքն ընդունելի՞ է Ձեզ համար:
– Հարցը՝ ո՞վ ենք մենք, ի սկզբանե հետաքրքրել է մարդուն: Եվ հենց այս հարցը, այս անբացատրելի տիեզերքի գոյությունն է, որ ստիպում է մարդուն պրպտել, մտածել, քանդակել, ստեղծել: Ի՞նչ է նշանակում «Արվեստն արվեստի համար»: Սա անգամ չի էլ մոտեցնում այդ մեծ հարցին, որից էլ և ծնունդ են առնում բազմաթիվ այլ հարցեր: Ո՞վ եմ ես: Ի՞նչ եմ անում այս անհայտ, դաժան ու գեղեցիկ աշխարհում: Ո՞վ է ինձ ստեղծել այնպես, ինչպիսին որ կամ: Չէ՞ որ կարող էի մեկը լինել բազում գազաններից, շատ նման, ասենք, կապկին կամ վագրին:
– Արվեստը տալի՞ս է այդ հարցերի պատասխանը:
– Զարմանալի կլիներ, եթե ինչ-որ մեկը պատասխան ունենար: Փորձում են…
– Իսկ Աստվածաշո՞ւնչը:
– Ըստ իս՝ Աստվածաշունչը հաշտեցնում է մարդուն իր ճակատագրի հետ և հենց այն հանգամանքի, որ կա հարց, որի պատասխանը նա չի կարող գտնել: Վերջապես, սովորեցնում է մարդուն մարդ մնալ:
– Ինքնատիպությունն ու ազատությունը Ձեր մտածելակերպի և արվեստի գըլխավոր գիծն են, ներքին մղումը: Բայց որքանո՞վ է ժողովուրդը ճանաչում այսօր իր արվեստագետին և նրա արվեստը:
– Դա կախված է նրանից, թե որքանով է տեսանելի ասելիքը: Դրա համար ստեղծածդ քանդակը կամ արվեստի ցանկացած գործ պետք է համապատասխանի գլխավոր ասելիքիդ: Եվ արդեն այլ հարց է՝ կհամաձայնե՞ն քեզ հետ, թե՞ ոչ:
– Որպես արվեստագետ` ինչ կասեք. ինչպիսի՞ն է մեր քաղաքը, շատ չի՞ այլանդակվել այն այսօր:
– Ո՞ր տեսակետից. որ մի բան կառուցվում է, ուրեմն բավարա՞ր է, թե՞, որ կառուցվում է, բայց բավարար չէ: Երևանը կորցրել է իր դեմքը: Կհարցնեք ինձ՝ ունեցե՞լ է արդյոք: Իհա՛րկե, ունեցել է: Դա ամենևին էլ թամանյանական դեմքը չէ (նա ավարտին չհասցրեց իր գաղափարը): Երևանը ուներ մի հիանալի միասնություն՝ թամանյանական և հին Երևանը: Այսօր քանդվել, աղճատվել է և՛ թամանյանականը, և՛ հինը:
– Իսկ ի՞նչ կասեք լեզվի մաքրության մասին:
– Տեսականորեն ավելի լավ է: Ասեմ ինչու: Այն ժամանակ խնդիրը ամենօրյա էր: Ես և իմ շրջապատի մարդիկ մեծ ցավով էինք նայում ստեղծված պատկերին՝ ռուսական դպրոցներ, ռուսական խոսք… Հայկական շատ օջախներում միայն ռուսերեն էին խոսում: Ես մի վատ սովորություն ունեի. երբ խնջույքը, միջոցառումը ուղեկցվում էր գլխավորապես ռուսերեն լեզվով, բաժակ էի բարձրացնում և արտասանում ոչ ավել, ոչ պակաս՝ Չարենցի «Ես իմ անուշ Հայաստանի»-ն: Իբրև բողոք, ըմբոստություն: Այդ լռելյայն ռուսացումը այսօր չկա: Իհարկե, տխուր է, երբ նայում ես օտար կամ կիսահայերեն լեզվով գըրված ցուցանակներին: Բայց նա, ով անում է դա, չի էլ հասկանում իր արմատների ուժը, փոքր, բայց հզոր էությունը: Իսկ ի՞նչ են մտածում ղեկավար այրերը: Այ, հենց ամենաթողությունն է ստեղծում այդ օտարամոլ պատկերը:
– Պատկերացնո՞ւմ եք կյանքն առանց արվեստի: Այսօր շատ չե՞նք հեռացել դրանից:
– Կյանքը արվեստ է: Թեև դա քչերն են հասկանում: Ազգի հոգին, կերպարը, նպատակը, որ ունենք, երազանքը, տեսիլքը. այս բոլորը ցույց է տալիս արվեստը: Այսօր քանդվում է հինը, բայց ստեղծվում է նորը: Գուցե փորձում են ստեղծել, նոր գաղափարներ առաջ քաշել. համենայն դեպս, ես չեմ տեսնում: Մեր ունեցած ներուժով առաջ ենք գնում: Ամերիկանացման դեմ Եվրոպան պայքարում էր 60-ականներից, իսկ մենք ընթանում ենք այդ ճանապարհով:
– Եվ ո՞ւր է տանելու այդ ճանապարհը:
– Հույսս մեր հզոր մշակույթն է, մեր մեծերը, մեր անցած ճանապարհը… Նայեք հրեաներին. իրենց պետականության համար պայքարեցին 2000 տարի: Իբրև երազանք ունենալով Ավետյաց երկիրը՝ հաղթահարեցին ամեն դժվարություն՝ սով, հալածանք, արհամարհանք, ջարդ… Սա հիանալի մի օրինակ է ողջ մարդկության համար:
Մեր ունեցածը մի կտոր հող է, մի կտոր հայրենիք ու ամեն գնով պիտի պահպանենք այն…

Զրույցը` ԱՐՄԻՆԵ ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ



«9-րդ հրաշալիք», թիվ 351
21-27 նոյեմբերի 2005 թ.

пятница, 7 марта 2014 г.

ՆՈՐ ԳԻՐՔ. «Նկարազարդ դարձվածաբանական բառարան»



ՎԱՉԱԳԱՆ Ա. ՍԱՐԳՍՅԱՆ. Նկարազարդ դարձվածաբանական բառարան.- Երևան, ՄՀՄ գրատուն, 2013, 184 էջ: Նկարիչ` Խորեն Հակոբյան:

Դարձվածները ժողովրդի հոգևոր մշակույթի հարստությունն են, որոնք խոսքը դարձնում են ավելի գունեղ, դրան հաղորդում պատկերավորություն, արտահայտչականություն, սեղմություն ու դիպուկություն։ Դարձվածները լեզվի ազգային ինքնատիպության, յուրահատկության ամենակուռ արտահայտություններից են։
Դարձվածների իմացությունը նպաստում է հաղորդակցական հմտությունների խորացմանը, խոսքն ազատում է միապաղաղությունից ու միօրինականությունից, այն դարձնում աշխույժ, պատկերավոր ու արտահայտիչ, նախադրյալներ է ստեղծում գեղարվեստական, հրապարակախոսական և, ընդհանրապես, դարձվածներ պարունակող խոսքը և տեքստերը ավելի խոր ընկալելու համար։
Այս գիրքը կօգնի աշակերտներին, ուսանողներին և ընթերցող լայն շրջանակներին վերհիշելու և տիրապետելու դարձվածների մի որոշակի մասի: Գիրքն ամենից առաջ կոչված է նպաստելու հայոց լեզվի դարձվածների նկատմամբ հետաքրքրության մեծացմանը։
Յուրաքանչյուր դարձված պատկերված է երկու նկարով. առաջինով պատկերված է հայոց լեզվի տվյալ բառակապակցության ուղղակի նշանակությունը, իսկ երկրորդում՝ այդ բառակապակցության փոխաբերական՝ դարձվածային նշանակությունը։
Ընտրված են այնպիսի դարձվածներ, որոնց ուղղակի և փոխաբերական իմաստները հնարավոր է պատկերել նկարների միջոցով։ 
Ձեր ուշադրությանն ենք ներկայացնում այս պատկերազարդ գրքի էջերից երկուսը.


вторник, 18 февраля 2014 г.

ԴԱՎԱՃԱՆՈՒԹՅՈՒՆ

Չորացած թրիք վառելով հաց թխող գյուղը, մի ոտքը նախնադարում, մյուսը` ատոմային ռումբի ձայնը լսած դարի կրծքին, ընդհատ-ընդհատ շնչելով, պառկել է Սևանա լճի ափին` դար ու քարի, արտ ու դաշտի վրա, սարերին դիպչող աստղերի տակ, հեքիաթների ու զրույցների արևների մեջ, առասպելական մի փորսուղի նման տներն առած փորի տակ:
Շունչ է առնում գյուղը հերթական օրվա հանդարտ հոգսերից, հնազանդ աշխատանքից, գեղջկական կոպիտ կատակներից, օրվա ապրուստ ունենալու անտարբեր բերկրանքից ու լիզում փորի տակ ծվարած իր ձագերին:
Ուշ երեկո է: Գյուղը սար ու դաշտից հոսել, եկել լցվել է տները, անասունները գոմում են, հավերը թառերին աքլորի հրամանով քնած են, մարդիկ տպավորություններն են կիսում տնեցիների հետ` չափազանցելով դեպքերը, մտերմաբար ձեռ առնելով մյուսներին, մտմտում վաղվա անելիքները, ամոթխած շրջանցելով սպասումներով լի գիշերը:
Աշխատանքի ու քնի, կյանքի ու մահվան անջրպետի ժամն է: Հոգսերը խուրձ-խուրձ կապված են արդեն, աղոտ են հաչում մարդկանց մտքերի, խոնջության թմբիրի, աշխատանքի ծանր բավարարության մեջ: Ամբողջ օրը մարդկանց հետ քափ ու քրտինքի մեջ քայլող, արևի տակ ճենճերացող, անոթի ու ծարավ, սսկված կարոտներն ու հեշտանքի մունետիկները բախում են մթնում կորած գյուղի տների դռները, մարդկանց սրտերը, ներս մտնում:
Զուսպ, խեղդուկ, ամոթխած հառաչանքով են լցվում թոնիրների շնչից ապխտված պատերը, սպասումներով լի օդը: Ցերեկը ինչքան էլ ջանք է թափել, չի կարողացել պարպել գիշերվա պարպելիքը: Քնած փոքրերը բնազդով են զգում տանը թևածող սիրո շունչը, ավելի մեծերը հասունանում են այդ շնչից:
Գյուղի կենտրոնում տնամերձ հողամասով առանձնացած տունն էլ պետք է պատասխանի դուռը թակող գրգռիչ մունետիկին, սակայն տանը մարդ չկա: Քաղաք են գնացել: Տանը վարձով ապրող նորապսակ դեռատի հարսիկն է. մենակ, ամուսինը գնացել է իրենց գյուղ ու այդ գիշեր չի գալու: 
Նույն տան մեջ մենակ է նաև տանտիրոջ տասնհինգամյա որդին` Զորիկը: Երկուսով են ու երկուսն էլ մենակ են:
Սերը թակում է դուռը: Հարսիկը գիտի, որ տանը մենակ են, գիտի՝ թակողն ով է, արդեն ճանաչում է: Իսկ թաքուն մեկն էլ ներսից է սիրտը թակում ու խելքամաղ անում:
Գյուղի համար անսովոր սպիտակ մաշկով, գեղեցիկ պատանի է Զորիկը: Պետք էլ չէ, որ սերը նրա դուռը թակի, սերը ափեափ, պռնկեպռունկ նրա սրտում է, կիրքը հաճախ է խեղդում նրան ու գոհացում ստանում ինքն իրենից: Իսկ հարսիկը պատահաբար, մի պահ, աչքի պոչով տեսել է դա, տեսել է պատանու ինքնահարձակ կիրքը, և սարսռել են նրա մարմինն ու միտքը: Զարմացել է, նույնիսկ վատ զգացել ապշանքի չափ: Սակայն տեսածը քսվել է իրեն, ներծծվել գրգիռներում, խուտուտի նման մնացել մտքում: Եվ հիմա ինքը մենակ է, Զորիկը մենակ է, տեսածը, սերը, գիշերը, գաղտնին դուրս են ելնում իրենից, դառնում անզուսպ խանդաղատանք, աննահանջ գորով: Միտքը դուրս է քշում խուտուտը, մարմինը դուրս է քշում գրգիռը: Գորովով ուզում է տրվել պատանուն` մի տեսակ մեծավարի, սիրալի, մի հետաքրքիր ու արգելված բան ցույց տալու դողդոջ մղումով: Ուզում է տղայի երևակայականը դարձնել իրականություն, վայելել գեղեցիկը սիրով: 
Հարսիկի ամուսինը Զորիկի քիմիայի դասատուի տղան է` երկու ոտքից կաղ: Երբ քայլում է, ժամացույցի ճոճանակի պես ճոճվում է ծիծաղելիորեն կարճլիկ ոտքերի վրա: 
Հարսիկն ուզում է փարվել Զորիկի գեղեցիկ մարմնին, հանձնվել ինքն իրեն ու պատանուն, փլվել նրա գրկում, հառաչել բերկրանքից, բացել ամոթխած ազդրերի գաղտնիքը, պատանուն շոյել ու համբուրել տալ իր կուրծքը, շնչահեղձ լինել պատանու միամիտ կրքից, հալվել ինքն իր մեջ, պահել նրան իր մեջ երանավետ: Համբուրել նրա բերանը, պարանոցը, ուր պատահի, ինչպես փոքրիկ երեխային են համբուրում: 
– Մեր գյուղում ես ամենասիրուն աղջիկն էի,– մտնելով Զորիկի սենյակ` լռությունը խզեց հարսիկը: 
Զորիկի մտքով չէր անցել, որ իրենց կենվորը սիրուն է: Երկար ոտքեր ուներ, մեծ աչքեր, մեծ բերան, մեծ քիթ: Դա տասնհինգամյա տղայի աչքերով էր: Իրականում հարսիկը բարձրահասակ էր, նիհար, համբուրելի շուրթերով, արևից չխանձված ճակատով, գեղեցիկ քթով ու ճմլվելու խանդաղատանքով լեցուն ստինքներով:
Զորիկի մտքում չկար կենվորի կինը. նա վեր էր իր գրգռիչ, ցանկասեր, աշխարհն իրար խառնող, հող ու ջուրը, բույսն ու կենդանին սիրելու պատրաստ դարձնող, կրակի պես իրեն լափող երազներից ու իրականությունից, որոնք ստիպում էին հարձակվել ինքն իր վրա: Հարսիկը դուրս էր այդ ամենից, օրենքով դուրս էր, ահով դուրս էր, ակնածանքով ու պարտականությամբ դուրս էր: Զորիկը, ինչքան մեծ` մի տասն անգամ ավելի երեխա էր: Երկուսի աշխարհ մտնելու ու դուրս գալու ճանապարհ չգիտեր:
– Վախենո՜ւմ եմ,– մթան մեջ կորած գյուղի տան մենակության մեջ հանկարծ փարվելով Զորիկին, անծանոթ ձայնով ասաց հարսիկը: 
Փափուկ կուրծքը հպվել էր Զորիկի ուսին, ձեռքերում դող կար, սրտում դող կար, օդում դող կար: 
– Ինչի՞ց ես վախենում,– հրապուրանքը տեղ չհասավ, գրգիռները չկարողացան անցնել ահի, ակնածանքի և պատասխանատվության պարսպի վրայով, բա՜րձր է պարիսպը` երկնահաս, սրտի արևը փակող:
– Հազար շունուգել կա,– ավելի սեղմվելով տղային` շշնջաց հարսիկը:
Զորիկը վախենում էր և ամաչում իր վախից:
Շնչահատ դուրս թռավ գրկից, վերցրեց հոր երկփողանի հրացանը, տնից դուրս եկավ փոքրիկ տան ճակատով մեկ ձգվող բաց պատշգամբ, փամփուշտներ դրեց հրացանի մեջ ու նշան բռնելով երկինք` կրակեց: 
Իսկ երկնքում իր սիրտն էր, որ տարօրինակ բաբախում էր, որին ոչ մի կերպ չէր հասկանում ինքը:
– Տե՛ս, վախենալու բան չկա,– հիմարացած ասաց Զորիկը:
Հարսիկը տաք հառաչեց ու կառչեց Զորիկի ուսից:
– Վա՜յ, լեղաճաք արիր:
Կուրծքը բացվեց, վարդագույն պտուկները երկու փոքրիկ մոռ` սպիտակ-սպիտակ ստինքների վրա: Զորիկի մեղսավոր հոգին ծառս չեղավ, գանգուր մազերը շոյող ձեռքից դուրս պրծավ, իրեն միամիտի տեղ դրեց, թե հետո էր այդպես մտածում, անհասանելի, անհաղթահարելի տաբուն մինչև երկինք էր, մինչև հայր ու մայր, մինչև կարճլիկ ոտքերով ամուսին ու քիմիայի դասատու:
Հրացանի կրակոցներից հարևաններից մի երկուսը եկան պարզելու, թե ինչն ինչոց է: Նախքան նրանց պարզելը, Զորիկն ինքը պարզեց, որ երկնքում իր սրտի վրա չէր կրակել, այլ հարսիկի: Փշուր-փշուր չէր եղել հարսիկի սիրտը, տարակուսանք էր մտել գնդակի հետ սրտի մեջ, ափսոսանք ու հիասթափություն երևի: 
Հարևանների գալը փախցրեց, ցիր ու ցան արեց պատրանքները, օդը հանդարտվեց, իրերը քաշվեցին իրենց մեջ, մարեցին: Զորիկը դարձավ վախեցած մի երեխա, հարսիկը՝ վարձով ապրող աղջիկ: Սերը թռավ պատի վրայով ու ձուլվեց սրտերի մթանը:
Հաջորդ օրը պարզվեց, որ իրար այլևս չեն տեսնելու: Հարևաննե՞րն էին ամուսնուն եղած-չեղած բաներ պատմել, թե՞ առանց այդ էլ պիտի գնային, պարզ չեղավ Զորիկի համար: Հաջորդ օրը նրանք հեռացան գյուղից, հեռացան Զորիկի պատանեկությունից, մնացին այնտեղ ընդմիշտ:
Հազար տարի անցնի, Զորիկը չի մոռանա այդ օրը, իսկ հարսիկը անպայման կմոռանա, կմոռանա դավաճանությունը:
ՎԱՉԱԳԱՆ Ա. ՍԱՐԳՍՅԱՆ

понедельник, 10 февраля 2014 г.

ԵՐԲ ԿԱՐԴԱՑԻ ՎԱՐՈՒԺԱՆ ԱՅՎԱԶՅԱՆԻ «ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆ ՄԵԾՆ ԿՈՎԿԱՍԻ» ՎԵՊԸ

Առաջին իսկ տողերից հայտնվում ես իրադարձությունների կենտրոնում, եռաչափ, ավելի ճիշտ` բազմաչափ տարածության մեջ: Տեսնում ես բոլորին միաժամանակ, բոլորը տեսնում են քեզ, հերոսներին ճանաչում ես, նրանք ճանաչում են քեզ: Խորհրդավոր մի աշխարհ, բառաշխարհ, հզոր տպավորությունները սրտիդ են իջնում, մտքերիդ են հյուսվում պատկերների ցնցող հրավառությամբ: Շունչդ կտրվում է բառաշխարհի երանության վայելքից, ապշեցուցիչ մանրամասների նկարկեն նկարագրությունից:
Իրադարձությունների ձայնը, շշուկները, բնանկարը, երաժշտությունը, շարժումը, պատկերը զգում ես որպես մասնակից: Զգում ես բառերի կախարդանքի միջոցով: Ընթերցողն իրեն զգում է հեռու և մոտիկ պատմության ժամանակակիցը: Թվում է` ինքն էլ կարող է փոխել այդ պատմության դեպքերը, այնքան կախարդական է վեպի կենդանի շունչը: Մտքերը, ծեսերը, իրադարձությունների միֆականացումը, օրը, տարին ու դարը, ժամանակի  ձայները` հեշտանքի հևոցներից մինչև տիեզերական համանվագ, ներկայացվում են անզուգական պատկերներով, մտքի նրբագույն բանաձևումներով, խոսքի կախարդանքով, հայոց լեզվի պայծառությամբ ու պերճանքով:
Պարզապես վայելք է այս վեպի ընթերցումը, շնչահեղձ ես լինում ընկալման հրճվանքից, զարմանում ես գրողի նրբիմացությունից, հիանում ես գրողի վարպետությամբ:
Ես գրականագիտական որևէ գնահատական չեմ տալիս վեպին. դա գրականագետների գործն է: Պարզապես ներկայացնում եմ իմ տպավորությունները վեպն ընթերցելուց:
Խոր են ձևակերպումները, նրբաճաշակ, մտքի ու ձևի նրբագույն ներդաշնակությամբ հագեցած, սարսուռով ընկալելի, սրտով կլանվող, մտքով մարսելի:
ՎԱՐՈՒԺԱՆ ԱՅՎԱԶՅԱՆ
Վեպում կերպարներ են անձրևն ու ծառը, տղամարդու սերմն ու կնոջ հեշտանքը, առաջնորդներն ու աղանդավորները, ձայնն ու գույնը, գիր ունեցողն ու բանավորը, լռությունն ու գիշերը և այլն: Դրանք այնքան շոշափելի ու դիպուկ են ներկայացված, այնքան ուժգին թափով ու ներշնչանքով են կերպավորված ու մատուցված, որ քամին ու խազարների առաջնորդը հերոսներ են վեպի` նույնքան կենդանի և ընկալելի:
Թվում է` հնարավոր չէ, որ ամբողջ վեպը գրված լինի այսպիսի հզոր ներշնչանքով, թվում է` ուր որ է կսպառվի կախարդանքը և «սովորական» կդառնա: Սակայն մինչև վերջ կարդում ես հափշտակությամբ ու զարմանում, որ մարդ կարող է այսպես գրել:
Կարծես մի աներևույթ էություն գրողին թելադրել է այս վեպը և սիրո՛վ է թելադրել. կարծես մի աշխարհ է արարել` քեզ ծանոթ և անծանոթ միաժամանակ:
Լավ գրողներ կան Հայաստանում, որոնց կարդում ես ու լռում: Սա այն դեպքն է, երբ կարդում ես ու չես կարող լռել:
ՎԱՉԱԳԱՆ Ա. ՍԱՐԳՍՅԱՆ

пятница, 10 января 2014 г.

ՄԵՐ ԿՅԱՆՔՈՒՄ ԱՄԵՆ ԻՆՉ ԻՐ ՏԵՂՈՒՄ ՉԷ


Նա կարող էր դառնալ հանճարեղ նկարիչ, բայց մաթեմատիկոս է,
Նա կարող էր դառնալ հրաշալի պոետ, բայց բաղվում է քաղաքականությամբ,
Նա կարող էր դառնալ լավ ֆիզիկոս-գյուտարար, բայց տնտեսագետ է…


«Երեխաները մեր ապագան են» ասելով մենք նրանց մեջ տեսնում ենք մեր իսկ կյանքի նպատակներն ու ցանկությունները, մեր պատկերացումները իդեալների հետ միասին: Նրանց սիրում ենք (հաճախ պաշտում հիվանդագին), դաստիարակում մեր լավագույն պատկերացումներով ու ընտանեկան ավանդույթներով: Բայց արի ու տես, նրանք մեծանում են ու հեռանում՝ թողնելով ամեն ինչ, դժգոհ իրենց կյանքից : Այս զավակները կրում են «ապերախտի» պիտակը: Մյուսներն ապրում են ծնողների սպասելիքների ու ակնկալիքների համաձայն ու շարունակում ծնողների պատկերացումներով ու նպատակներով կյանքը: Բայց արդյո՞ք դա էր նրանց ուզածն ու իրական ցանկությունը:
Երեխա ունենալ երազում են բոլոր հայ ընտանիքներում, առանց բացառությունների, բայց այդ երեխաներին հասցնել ԻՐԵՆՑ նպատակների կատարմանը՝ եզակիները: Իսկ երեխաներին ԻՐԵՆՔ ԻՐԵՆՑ` ծնողների նպատակներին ու երազանքներին՝ մեծամասնությունը: Այն ցանկություն-երազանքներին, որոնց ծնողները իրենց կյանքում չեն հասել, ձգտում են, որ զավակները դրանք իրականացնեն: Օրինակ՝ մայրն ամբողջ կյանքում երազել էր գեղասահքով զբաղվել, չէր ստացվել, իսկ աղջկան մինչև օլիմպիական չեմպիոն հասցրեց: Ու երբ աղջիկը պատին է կախում մեդալն ու հայտարարում, որ թողնում է մեծ սպորտը՝ մայրը քիչ է մնում կաթվածահար լինի: Նա բացատրում է, որ երկար տարիներ ապրել էր միայն մոր ցանկությունն իրականացնելու համար: Չէ՞ որ մայրն այդքան տարի իր կյանքից տրամադրել էր, որ աղջկան պարապմունքների տաներ ու զբաղվեր նրա սպորտային խնդիրները լուծելով: Իսկ եթե կեսից թողներ՝ մայրն այդ հարվածին չէր դիմանար: Մինչդեռ աղջիկը երազում էր լողի ու դաշնամուր նվագելու մասին:
Նման օրինակներն անթիվ են: Մենք պիտի հասկանանք, որ երեխաներին մեր ցանկությունները պարտադրելն ու «խորհուրդ տալը» մեղմ ասած ճիշտ չէ: Նրանք մեծանալով դժգոհություն մի օր հաստատ կհայտնեն, իսկ մենք՝ ծնողներս, կդժգոհենք, թե. «Ես քեզ համար այսքան բան եմ արել»: Չբացահայտելով երեխաների իրական ցանկությունները, չենք օգնում իրենց կյանքի առաքելությունը բացահայտել ու ապրել սեփական կյանքը: Նրանք ապրում են շատ ժամանակ մեր՝ ծնողներիս չապրած կյանքը: Ու այսպես էլ մեր զավակները ներքին ինքնաբավարարվածության զգացում չունենալով, դժգոհ իրենց ներքին հոգեվիճակից ապրում են իրենց կյանքի ընթացքը, նույնիսկ շատերը չհասկանալով դրա թաքնված իմաստը: Հնարավոր է, որ նրանք մի օր իրենց հարց տան, թե այսքան հաջողությունների եմ հասել կյանքում (գուցե)՝ լավ ընտանիք, լավ կարիերա, մասնագիտական բարձունքներ. բայց ինչո՞ւ երջանիկ չեմ զգում ինձ: Եթե սկսում են իրենց այս հարցը տալ, պատասխանն անպայման կգտնեն՝ վաղ թե ուշ: Գուցե այդ մարդը սիրում է մանուշակներ աճեցնել ու դրանից է ստանում հոգեկան բավարարվածության զգացում: Իսկ «խելացի, կյանքի փորձ ունեցող» ծնողները «խորհուրդ են տվել» լուրջ ու լավ վարձատրվող մասնագիտություն ընտրել, չընկնել երազների գիրկն ու զրուցել բույսերի հետ:
Մյուս տարածված բարդ իրավիճակը, երբ ծնողներն ըստ իրենց ծանոթությունների են իրենց զավակների կրթության հարցը լուծում՝ «ընդունել տալով» իրենց հարմար բուհ:
Ծնողի կյանքը դառնում է զավակի կյանքի կառավարումը, նա չունի սեփական կյանք: Ապրում է միայն զավակի համար ու նրա կյանքով՝ պարտադրելով սեփական ներկայությունը միշտ և ամենուր: Լինում են ծայրահեղություններ, երբ փորձում են կառավարել նույնիսկ ինտիմ կյանքը:
Անդրադառնամ նաև մի արտահայտության ևս. « Ես անհանգստանում եմ քեզ համար»: Ամենահաճախ արտաբերվող ու լսվող նախադասություններից է: Սա էլ իր մեջ հզոր եսասիրական ենթատեքստ է պարունակում: Այսինքն` դու արի տանը նստի՝ աչքիս առաջ, որ տեսնեմ ամեն ինչ քեզ հետ լավ է՝ չանհանգստանամ: Սա կարող է ցանկացած զավակի կաթվածահար անել:
Մեր ազգը բազում հանճարներ է տվել, որոնք հեռացել են իրենց ծնողներից, դեգերել աշխարհով մեկ՝ ազգանպաստ գուծունեություն ծավալել, կռվել հայրենիքի համար: Պատկերացնենք, որ Նժդեհը լավ զավակ լինելու կամ իր մորը ծերության օրով մի բաժակ ջուր տալու համար հավատարիմ նստեր հայրական օջախում ու լիներ օրինավոր, ավանդապահ զավակ, ընտանիքի ամուսին ու հայր: Իսկ նրա նման հայորդիների օրինակով այսօր սերունդ է կրթվում:
Հանրահայտ իմաստուն Օշոն հանճարեղ միտք է ասել. «Ձեր երեխաները ձեզ համար երեխաներ չեն, նրանք իրենց սեփական մտքերն ունեն»: Ու նաև բացահայտում է, որ երեխաների համար մենք միջոց ենք աշխարհ գալու ու իրենց առաքելությունն իրականացնելու: Մենք ուղղակի պարտավոր ենք նրանց խնամել, կերակրել, մեծացնել՝ ազատ թողած վիճակում, նրանք մերը չեն կամ մեր սեփականությունը, մեզ շարունակողն են: Նրանք անհատներ են սեփական մտքերով, հույզերով, ձգտումներով ու եկել են երկիր մարդկությանը առաջ տանելու համար: Իսկ մենք նրանց դաստիարակում ենք սեփական կարծրատիպերով ու դնում նույն սահմանափակումների մեջ, որոնց մեջ ինքներս ենք: Մենք՝ հայերս, հաճախ զավակ ունենում ենք, որ ծերության ժամանակ մեզ մի բաժակ ջուր տվող լինի: Այսինքն` զավակ ենք ունենում շահադիտական նպատակներով ու էլի մեզ համար: Իսկ իմաստությունն ասում է, որ հարկավոր է սնել, ջրել, մեծացնել ու տալ ազատություն: Իսկ մենք դրան հոգեբանորեն պատրա՞ստ ենք: Իհարկե ՝ ոչ: Բաց թողնենք մեր զավակներին ու թույլ տանք ապրելու սեփական կյանքով, իսկ մենք զգուշությամբ ուղղություն տանք, օգնենք՝ երբ կդիմեն մեր խորհրդին:
ՄԱՌԱ ՄԱԿԱՐՅԱՆ

«9-րդ հրաշալիքի» կողմից.

Պարտադիր չէ, որ հեղինակի կարծիքը համընկնի մեր կարծիքին: Պագանինին Պագանինի չէր դառնա, եթե հայրը բառացիորեն չստիպեր նրան, չպարտադրեր ջութակ նվագել: Պագանինին երջանիկ էր, թե չէ` անհայտ է, բայց մարդկությունը երջանիկ է: