Մի գյուղ` մի դարբին, երկու, երեք գյուղ` մի դարբին Ադիբեկ: Տուն չկար, որտեղ ափեր Ադիբեկի ձեռքով շինած մի իր չլիներ: Դռան ծխնիներ, թոնրի շիշ, խաչերկաթ, մոխրահան տաշտաքերիկ, մանգաղ, շղբիկ, շան փշփշոտ վզնոց, որ գայլերը չկարողանան խեղդել, լծի սամի և հազարավոր տարիների շունչը պահած այլևայլ իրեր:
Դարբինն էլ, թվում էր, հազար տարի է, ինչ եկել ու ապրում է Սևանա լճի ափին: Թավ բեղերով, թիկնեղ, ժպտացող աչքերով, գյուղական չարքաշ կյանքով ապրող, սակայն արժանապատիվ չարքաշ կյանքով ապրող, բոլորին հասնող, առակախոս ու հեքիաթասաց սուր լեզու ունեցող: «Ափեր Ադիբեկի խոսքը մի փութ մեղրով չի ուտվի»,– ասում էին գյուղացիք: Գյուղը ձևեր թափելու տեղ չէ. ոչ ժամանակ կա, ոչ էլ անհրաժեշտություն, սակայն, բան է, մեկը փորձեր գլուխ գովել, մեծի հարգը չպահել, ցուցամոլություն աներ, իջնում էր խոսքի խարազանը ու դաղում անխնա: Տեղին, դիպուկ, ջախջախիչ` իր մուրճի նման, որ իջնում էր զնդանին: Թիկնեղ էր, բայց աժդահա չէր, սակայն այդպիսին էր թվում իր դարբին լինելու ու ծանր խոսքերի պատճառով: Ժպտուն աչքերը կայծակում էին, ու քչերն էին դիմանում հայացքին: Զնդանի վրա երկաթն էր մուրճով ծռում, ցուցամոլություն անողին խոսքով էր ծռում:
Գյուղի էն մարդկանցից էր, որից բոլորը քաշվում էին, եթե չասեմ` երկյուղում, ես էլ բոլորի հետ, թեև տան փոքրն էի` տաշտաքերիկը, ութերորդ երեխան, սիրելին:
Դարբին Ադիբեկը
|
Ապրուստի սակավություն միշտ էլ կար: Մեկ-մեկ էլ քար էր կտրում գյուղի չնգլների քարհանքից: Չնգլները մեծ-մեծ, իրար վրա կիտված հսկայական քարերի` պալերի դաշտեր էին, կապույտ որձաքարի դաշտեր` մոռի թփերով ու փայլփլող սարդոստայններով շրջապատված:
Ամբողջ գյուղն այդ քարհանքերից էր քարեր կտրում, տներ շարում: Հայրս ու հարևան գյուղի Հակոբը միասին քար էին կտրում: Ես մի 10-11 տարեկան երեխա էի: Մայրս մի կուժ թան, կաղամբի թթու, աղացած կարմիր պղպեղ, խաշած կարտոֆիլ, հաց ու պանիր փաթաթեց սփռոցի մեջ ու տվեց ինձ, որ տանեմ հասցնեմ քարհանք:
Առաջին անգամ չէր: Քարհանք գնալը ուրախություն էր: Պալերը մեջտեղից կիսելը մի հեքիաթ էր, որին ակնապիշ նայում էի, ու մինչև հիմա քարը բացվելու ձայնը ականջներումս է:
Այս անգամ էլ մի հսկայական պալ էին նշել հերս ու Հակոբը, ոնց որ ոտները կապած մի տան չափ գոմեշ: Քարը կիսելու համար հայրս հատուկ բրիչներ, երկաթե սեպեր ու նեղլիկ թիթեղներ էր պատրաստում: Նախ որոշում էին քարի «երակը»: Սա ամենակարևորն էր: Ըստ երակի բրիչներով իրարից մի թիզ հեռավորության վրա փորում էին փոքրիկ փոսեր: Փոսերի մեջ դրվում էր երկուական թիթեղ, թիթեղների արանքում` երկաթե սեպը: Այդպես մի 10-15 փոսիկ էր փորվում: Հետո մուրճով հերթով սկսում էին խփել սեպերին` մի ծայրից մյուսը և հակառակը: Ամեն զարկից հետո ականջ էին դնում: Պետք էր շատ զգույշ լինել. մեկ էլ տեսար պալը բացվեց ու ամեն ինչ, բացողին էլ հետը, տակովն արեց:
– Հո՛պ, բացվում ա՛,– գոռում էր հայրս և սեպին ուժգին խփելով` թռչում մի կողմ:
Քարը բացվում էր` ծլը՛նգ-ծլը՛նգ, ձայնը փռվում էր կապտավուն քարի նոր բացված, կուսական, միլիոն տարի արև չտեսած կողերին: Բուրմունք կար օդում, տագնապ ու հրճվանք: Մուրճի քանի՛-քանի հարված էլ ես եմ հասցրել սեպերին` ահ ու դողով սպասելով քարի բացվելուն:
Այսօր էլ ամենայն մանրամասնությամբ հիշում եմ մեջտեղից կիսված քարերը, որոնք հետո կտրտվում էին ու դառնում շարի քար: Հիշում եմ հորս, որը մի հսկա պալ էր, ու պատերազմը, չարքաշ կյանքը, հիվանդությունները սեպերի պես խրվեցին, ու հերս ճաքեց, հուշ դարձավ գյուղի մարդկանց, քարերի ու երկաթի հիշողության մեջ:
Այսօր էլ տեսնում եմ Հայաստան երկիրը, որ մի մեծ պալ է, որի վրա բրիչներով փոսեր են բացում. խոցելի տեղերն են գտել` ընտանիք, լեզու, դպրոց, հավատ, ավանդություններ, երգ, պար, պատմություն, թատրոն, բանակ, հող, ջուր: Ու փորում են դրանք, սեպերը դրել են ու ականջները ձայնի, հերթով խփում են սեպերին, սեպերը հերթով մխրճում են Հայաստանի սիրտը:
Դիմանո՞ւմ ես, ախպերս:
ՎԱՉԱԳԱՆ Ա ՍԱՐԳՍՅԱՆ
Комментариев нет:
Отправить комментарий